Godność popiera Fotygę » Apel Stowarzyszenia Godność w sprawie wyborów do Parlamentu Europejskiego i poparcie dla kandydatury... Daniel Obajtek: Ruszyła na mnie cała machina państwa i mediów. Wytrzym... » Michał Karnowski rozmawia z Danielem Obajtkiem, byłym prezesem ORLENU- Pięć tygodni temu odszedł pan... Rafał Milczarski: Czy uda się ocalić CPK? » Czy Centralny Port Komunikacyjny jest racjonalną potrzebą - jak twierdzą jedni, czy megalomanią - ja... Władztwo gdańskie - krzesła i ambicje » Uff, dogadali się. Wszystko dla Gdańska i Platforma Obywatelska doszły do porozumienia - całe szczęś... Płacowe rekordy w szpitalach Struka - lecznica w Oliwie oazą PO » *40 tys. zł dla prezesa szpitala*odnalazł się wicewojewoda*szef Tuska w spółce w OliwieSkomercjalizo... Jantar to beczka prochu » Najemcy Domu Handlowego Jantar we Wrzeszczu boją się o swoją przyszłość. Przynajmniej ci, którzy zos... Roszady we władzach Gdańska » Przyzwyczailiśmy się do uśmiechniętych twarzy polityków spoglądających ciepło z plakatów wyborczych.... List otwarty do prezydenta ws. ustawy o tzw. języku śląskim. Ostrzeżen... » „Ewentualne podpisanie przez Prezydenta RP ustawy honorującej tzw. język śląski, jako język regional... Promowanie wiedzy o życiu i działalności ks. Jerzego Popiełuszki » Późnym wieczorem 19 października 1984 roku w Górsku niedaleko Bydgoszczy, agenci SB przebrani w mund... "Ściśle Jawne" w Telewizji Republika » W niedzielę o 20:00 nowy program "Ściśle Jawne" w Telewizji Republika.Prowadzący Piotr Nisztor przed...
Reklama
Płacowe rekordy w szpitalach Struka - lecznica w Oliwie oazą PO
czwartek, 23 maja 2024 15:42
Płacowe rekordy w szpitalach Struka - lecznica w Oliwie oazą PO
*40 tys. zł dla prezesa szpitala*odnalazł się wicewojewoda*szef
Zabrakło kilku minut. Arka nadal tylko w I lidze
niedziela, 02 czerwca 2024 19:02
Zabrakło kilku minut. Arka nadal tylko w I lidze
O tym, co się stało w niedzielny wieczór na Olimpijskiej w Gdyni
Europa w Gdańsku*Stracona szansa Jaguara?
sobota, 25 maja 2024 12:46
Europa w Gdańsku*Stracona szansa Jaguara?
I  LIGA FORTUNA
W Gdańsku powiało Europą. Pełne
Rezerwowa Lechia poległa w Legnicy
niedziela, 26 maja 2024 15:59
Rezerwowa Lechia poległa w Legnicy
Grająca w mocno rezerwowym składzie Lechia w ostatnim meczu sezonu

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z kroniki Galerii Sztuki Gdańskiej
środa, 29 maja 2024 07:50
Z kroniki Galerii Sztuki Gdańskiej
W trakcie blisko 15 lat trwania Galerii Sztuki Gdańskiej na łamach

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Iwona księżniczka Burgunda”
wtorek, 14 maja 2024 14:37
„Iwona księżniczka Burgunda”
Kim jest Iwona? Iwona to Ty, Ja, On, Ona czasem nawet Oni. Iwona jest
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

"Zrównoważony Plan Mobilności Miejskiej" - seminarium w sprawie polityki parkingowej

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
piątek, 09 grudnia 2016 00:18

W Nowym Ratuszu odbyło się seminarium specjalistów dotyczące polityki parkingowej, związane z opracowywaniem "Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej (SUMP)". Podczas spotkania swoje prezentacje wygłosili specjaliści z Warszawy, Krakowa oraz Gdańska. Przedstawiały one różne strategie radzenia sobie z problemem parkowania i uregulowaniem kwestii parkingów w mieście. Organizatorem był Zespół ds. Mobilności i Transportu przy Prezydencie Miasta Gdańska.


Na wstępie wiceprezydent Piotr Grzelak podkreślił, że opracowywanie Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej musi przebiegać w sposób partycypacyjny i być mocno przedyskutowane. Ponadto wiceprezydent powiedział, że dokument ma być umową społeczną. Dodano także, że Gdańsk staje się powoli miastem rowerowym, ponieważ udział tego środka transportu w gdańskiej komunikacji to 5,9%.


Jako pierwszy swoją prezentację przedstawił Łukasz Twardowski - zastępca dyrektora ds. technicznych Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. W Warszawie strefa płatnego parkowania obowiązuje w robocze dni tygodnia od 8:00-18:00 (z wyjątkiem świąt). Dostępnych jest ponad 29 tys. miejsc parkingowych, które obejmują niespełna 10% miasta - przede wszystkim Śródmieście. Mimo wszystko z dzielnic okalających Śródmieście, m.in. z Żoliborza, czy Ochoty, zgłaszają potrzebę poszerzenia strefy płatnego parkowania. Celem utworzenia strefy było ograniczenie dojazdu samochodów do centrum miasta, rotacja pojazdów, a także uporządkowanie parkowania poprzez wyznaczenie miejsc. Jeśli chodzi o udział poszczególnych elementów stref płatnego parkowania w 2015 roku 34% stanowiły wykupione abonamenty, 36% to bilety parkingowe, 22% to brak biletu, reszta to m.in. przekroczenie czasu parkowania, karta N+ (przeznaczona dla niepełnosprawnych) lub pojazdy CC/CD. Abonamenty przeznaczone są wyłącznie dla mieszkańców, nie dla firm, i kosztują 30 zł rocznie. Koszt abonamentu rocznego dla mieszkańca jest niższy, niż dzienny koszt postoju dla użytkownika biletu. Z jednego miejsca parkingowego w ciągu doby korzystają średnio 3-4 pojazdy. Przygotowywana jest także specjalna aplikacja, dzięki której kierowcy będą mogli sprawdzić wolne miejsca parkingowe w obrębie strefy. Obecnie sprawdzany jest system detekcji miejsc w dwóch formach - kamer  oraz czujników umieszczonych w nawierzchni. Władze starają się, by łączne koszty eksploatacji strefy płatnego parkowania przekraczały 20% przychodu z tejże strefy. Warszawska polityka mobilności dąży do poprawy jakości przestrzeni miejskiej i życia mieszkańców, ograniczenia ruchu samochodowego w mieście oraz zmniejszenia zatłoczenia ulic.


Kolejnym prelegentem był Łukasz Franek - zastępca dyrektora ds. transportu Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, który podkreślił, że sytuacja tego miasta jest specyficzna, ponieważ ścisłe centrum miasta, tzw. Planty, są wolne od parkowania. Ponadto podkreślił, że miasto doprowadziło do zamknięcia dwóch dużych parkingów na Placu Świętego Ducha oraz na Placu Szczepańskim. W Krakowie dąży się do uwolnienia centrum miasta od ruchu samochodowego - przykładem jest tu ulica Grodzka, która stała się ciągiem pieszym. Na niektórych ulicach zakazano także ruchu rowerowego. W Krakowie funkcjonują również tzw. dwie obwodnice, czyli ulice, które zostały przekształcone w ten sposób, by zniwelować ruch samochodowy w centrum. Jeśli chodzi o statystyki - w Krakowie 36,3% krakowskiej komunikacji stanowi transport zbiorowy, 33,7% samochodowy, 28,4% krakowian i turystów porusza się pieszo, zaś 4% rowerami. Pierwsze opłaty za parkowanie w Krakowie zaczęły być pobierane już w 1991 roku. Obecnie strefa płatnego parkowania funkcjonuje tam od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-20:00. Cena abonamentu ogólnodostępnego wynosi 250 zł miesięcznie. Jeśli chodzi o mieszkańców strefy - ich abonament kosztuje 120 zł rocznie. W Krakowie, jak w każdym dużym mieście, pojawiają się problemy z parkowaniem m.in. błędna świadomość mieszkańców, że opłacenie standardowego abonamentu automatycznie przypisuje im miejsce postojowe lub, znany także w Gdańsku, problem "uciekania" kierowców na obrzeża stref, by uniknąć opłat.


Zarówno w Krakowie, jak i w Warszawie funkcjonują różnego rodzaju parkingi typu P+R (park and ride), które umożliwiają pozostawienie na nich samochodu w celu zmiany środka komunikacji na transport zbiorowy.


Prezentację na temat stref parkowania wygłosił prof. dr hab. Kazimierz Jamroz wraz z asystentem. Strefowanie w polityce parkingowej reguluje się w trzech kategoriach, poprzez: urbanistyczne wskaźniki parkingowe, regulację dostępu dla grup użytkowników oraz strefowanie poprzez opłaty parkingowe. Obecnie wprowadzanie lub poszerzanie stref płatnego parkowania zdaje się być robione po to, by zniechęcić do podróżowania w dane miejsce. Jednocześnie wynika z tego brak działań, mających na celu zachowanie możliwie tego samego poziomu dostępności, a także brak alternatywy komunikacyjnej. Jeśli chodzi o Gdańsk - komunikacja rowerowa rzeczywiście jest rozwijana, natomiast przy wprowadzaniu nowych stref płatnego parkowania nie zmienia się nic w komunikacji miejskiej. Wyznaczanie stref płatnego parkowania powinno wiązać się z analizą wpływu takiego działania na dostępność danego obszaru, z uwzględnieniem oferty alternatywnego środka transportu, głównie transportu zbiorowego.


Kolejnym prelegentem był dr Piotr Kuropatwiński, który przedstawił piramidę, jaka powinna być brana pod uwagę w projektowaniu komunikacji w dużych miastach. Mieszkańcy przede wszystkim powinni poruszać się pieszo, następnie rowerami, transportem zbiorowym, taksówkami, samochodami, które zabierają więcej osób, a na końcu samochodem indywidualnie. Dr Piotr Kuropatwiński, na przykładzie Atlanty i Barcelony, pokazał jak istotne jest niedopuszczenie do rozlania się miasta, gdyż ogranicza to możliwości komunikacyjne. Dr Piotr Kuropatwiński nie do końca pochwala parkingi typu P+R, gdyż powoduje to właśnie rozlewanie się miast. Jeśli chodzi o Gdańsk wyzwaniami, a w zasadzie problemami, są tu głównie: wzrost wskaźnika motoryzacji i utożsamianie go ze wzrostem gospodarczym, planowanie infrastruktury pod samochody osobowe i tworzenie kierowcom dużych udogodnień, odmienne oczekiwania mieszkańców dzielnic peryferyjnych i centralnych, traktowanie komunikacji miejskiej jako jedynego substytutu, niedobór woli politycznej do zakwestionowania roli motoryzacji. Wnioski końcowe brzmiały, że posiadanie auta nie implikuje prawa do korzystania z niego w dowolny sposób ani do darmowego parkowania w dowolnych miejscach w mieście. Ponadto istotne jest poszerzanie stref wolnych od ruchu i parkowania pojazdów. Korzyści z tego płynące to m.in. produktywne wykorzystanie przestrzeni, poprawa wizerunku miasta i jakości życia w nim, podniesienie poziomu bezpieczeństwa, a także obniżenie kosztów.


GG

Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież